fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Facebook vet mer om deg enn du tror

Markedsføring, digitalt sett

Facebook vet mer om deg enn du tror

Tenk deg alt du er inne på eller trykker på, alt du liker, alle du chatter med – det kan bli mye informasjon om deg. Du har kanskje hørt om Cambridge Analytica-skandalen, som DinSide har skrevet om her. Et britisk byrå hadde samlet inn opplysninger gjennom Facebook fra omkring 50 millioner (!) brukere uten tillatelse. Derfor er det alltid en risiko å dele mye informasjon på nett, og du samtykker til å dele informasjon gjennom informasjonskapsler, kalt cookies. Men hva vet Facebook om deg?

Facebook produserer i utgangspunktet ikke eget innhold, det er det vi brukere som står for. Her er en oversatt og endret liste over hva Facebook vet om deg, skrevet av Todd Haselton fra CNBC:

  • Hvor du befinner deg, og hva du bruker til å logge deg inn med (modellnavn på din PC/telefon/nettbrett)
  • Om du elsker eller hater Donald Trump
  • At du liker Nike-sko, og ofte engasjerer deg i annonser om dem
  • Hvilken politisk side du tar
  • At du er gift, skilt eller lignende
  • Når du har bursdag
  • Hvem du jobber for
  • Hvilken plattform du liker best å være på

Logger alt du gjør

Listen består av litt av informasjonen de har om deg, og den er kanskje åpenbar og logisk for mange – da vi gledelig deler mye av denne informasjonen når vi oppretter en profil. Ofte er det også slik at du trykker «log in with Facebook», og det bidrar ytterligere med å samle informasjon om deg. Facebook lærer seg å kjenne deg.

Facebook eier i tillegg Instagram og WhatsApp. Her logger de også alle handlinger du gjør, hva du liker og hvilke sider du liker. Denne innsikten kan forklare ganske godt hvem du er som person, og som vi så i Cambridge Analytica-saken kan det havne i feil hender.

Innsikten og informasjonen de henter om deg i kombinasjon med dine egne profilopplysninger, samt hvor du befinner deg gir markedsførere muligheten til å «spesialtilpasse» markedsføring/reklame mot deg. Det er en fordel for oss, men også en fordel for deg. Da slipper du å se sminkeannonser rettet mot kvinner på 20 år når du er mann på 50 år selv.

Vær skeptisk

Hovedpoenget mitt er at du skal være litt forsiktig med hva du deler på Facebook og i andre plattformer. Alt du poster blir lagret, og kan fint hentes opp igjen eller søkes opp på Google ved å google navnet ditt. Tenk på dette neste gang du skriver noe du ellers ikke ville sagt til andre, eller deler svært upopulære meninger. Selv ser jeg dette altfor ofte. Dette er ikke særlig heldig når du skal søke jobb, da de fleste arbeidsgivere også sjekker deg opp på nett før et eventuelt jobbintervju.

Konfigurer og se hva Facebook lagrer

Logg inn på Facebook, gå til innstillinger og trykk «annonser».

Det er her du vil se en oversikt av det Facebook vet om deg, inkludert interessene dine, annonsører du har engasjert deg med (likte du et innlegg? åpnet en lenke til et produkt Facebook viste deg?) og mer. Vær oppmerksom på at du også kan justere innstillingene, slik at du kan slå av interessebaserte annonser, kontrollere hvem som kan se interaksjonene dine med annonser og mer.

– Todd Haselton, CNBC

Om du har innspill eller forslag til dette innlegget eller til hva jeg kan skrive om neste gang – blir jeg veldig glad for en kommentar!

 

8 Responses

  1. Fremtidens markedsføring blir bare mer og mer skreddersydd! Det er spennende men også ganske skummelt å se hvor mye persondata facebook faktisk sitter på og hvor mye dette påvirker vårt forbruk i hverdagen.

  2. Marius sier:

    Bra skrevet! Et meget spennende, men viktig tema! Heldigvis er ikke dette et veldig stort problem i Europa lenger etter at vi fikk GDPR. Det er midlertidig viktig å huske på å at man kan si nei til at nettsider som benytter seg av cookies kan beholde sensitiv informasjon om deg, og det er det ikke alle som vet! Man kan også sende en forespørsel til en bedrift og kreve å få tilsendt alt de innehar av informasjon om deg, og deretter få de unødvendige opplysningene slettet. Derimot finnes det også mye annen data om deg, som for ordens skyld er anonymt, men som man anser som nødvendige data, og som ikke kan slettes ved forespørsel.

  3. cecilie Staude sier:

    Hei Magnus! Så fint blogginnlegg du har skrevet. Og du har helt rett i dine refleksjoner, Facebook og andre digitale kanaler har faktisk som del av forretningsmodellen å samle så detaljert informasjon om den enkelte bruker som mulig – med hensyn til demografi, interesser, handlemønster og så videre. Dataene kan brukes til å identifisere målgruppene meget presist slik at virksomheter kan bruke innsikten til skreddersy kommersielle budskap til de målgruppene som har størst potensial for å respondere positivt. En studie gjennomført ved universitetene i Cambridge og Stanford i 2015 slår fast at digitale spor vi legger igjen etter oss når vi liker, deler og kommenterer innhold på Facebook, gir et svært godt bilde av hvem vi er, og hva vi liker, faktisk mer treffsikkert enn vurderinger gjort av venner eller nær familie. For oss som jobber med markedsføring representerer jo dette spennende og nye muligheter. Samtidig er det viktig at vi som forbrukere er bevisst hvordan personopplysningene våre, altså det vi legger igjen når vi liker, deler og kommenterer innhold i sosiale medier, faktisk blir brukt. Jeg overraskes stadig over hvor ukjent farvann dette faktisk er for mange. Dette skal vi fokusere mer på når vi møtes. Ha en fin lørdag videre 🙂

    • magnusrj sier:

      Hei! Tusen takk skal du ha! Det er veldig moro for oss som studenter og se hvilke muligheter vi har mtp å tracke dette med demografi, interesser m.m. Gleder meg veldig til å sette meg inn i dette! Ja, er nok ukjent for mange – så dette er noe jeg absolutt vil skrive om/fortsette på med dette innlegget. Gleder meg, og i like måte! 🙂

  4. Frida sier:

    Det här var väldigt spännande att läsa! Kul att du skrev det som en «heads up» till oss läsare som hela tiden surfar runt på digitala plattformar 🙂

  5. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Frida! 🙂 Ja, er nok ikke alle som er fullt klar over det. Men slik er det å bruke digitale plattformer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *