fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Forbruk blir enklere – ved hjelp av kunstig intelligens

Markedsføring, digitalt sett

Forbruk blir enklere – ved hjelp av kunstig intelligens

Når du hører ordet «kunstig intelligens» blir du kanskje skremt og lettet på samme tid. Roboter, maskiner og systemer som gjør oppgaver for oss er noe vi er vant med, men vi har så langt kun opplevd begynnelsen av dette. Det endrer måten vi forbruker på, og vil fortsette å endre våre forbruksmønstre i fremtiden.

Hva er kunstig intelligens og maskinlæring?

Vi kan trene systemer til å gjøre slik vi vil, og de kan til og med trene seg selv til å bli enda bedre. Dette betyr at oppgaver som tidligere er blitt gjort av mennesker blir og kan bli erstattet, slik at roboter og kunstig intelligens kan: motta og bearbeide informasjon – huske og lære selv – organisere informasjon – bruke språk og kommunisere – tilegne seg ny kunnskap og bruke dette.

Kunstig intelligens er systemer som blir utviklet slik at maskiner kopierer våre menneskelige kognitive egenskaper og arbeidsmetoder. Kunstig intelligens bidrar med å løse kompliserte oppgaver, kjappere og mer presist enn mennesket selv. Den konkurrerer med den «naturlige dumheten» som professor Arne Krokan beskriver som motsetningen til kunstig intelligens.

Maskinlæring

Det ligger i ordet – maskinen lærer. Maskinlæring er en gren som faller under kunstig intelligens. Man tar i bruk mengder av datainformasjon som maskinen eller systemet kan benytte for å ta egne valg og beslutninger, i motsetning til at vi velger eller lærer den hva som skal gjøres. Maskinlæringen gjør det mulig at systemet ikke behøver å kunne noe på forhånd. Som menneske kan man lære seg alfabetet, der man lærer bokstav for bokstav. Dette blir til ord og setninger. Slik fungerer maskinlæringen også.

Hvordan vil vi handle i fremtiden?

Kunstig intelligens og maskinlæring vil prege måten vi forbruker på. I dag venter du spent på pakken som blir levert i postkassen din av et postbud og du har med deg bankkortet ditt i butikken. Men dette kan vel gjøres enklere? Netthandelsgiganten Amazon er på saken, de har utviklet et konsept for fysiske butikker og er i gang med å revolusjonere måten vi får levert varer fra nett på.

Ingen kø, ingen menneskelig kontakt

Amazon Go tilbyr kundene sine butikker helt uten kasselinjer. De kaller dette «Just Walk Out», der du registrerer deg og dine bankopplysninger i en applikasjon. Slik kan du gå inn i butikken, plukke de varene du trenger og gå ut igjen. De benytter seg av kunstig intelligens, maskinlæring og teknologi gjennom en mengde sensorer som registrerer handleturen din og det du tar fra hyllene. Slik introduksjonsvideoen under viser, kan du også ombestemme deg og legge produkter tilbake i hyllen – sensorene fanger opp dette og fjerner det fra listen din!

Dette er en helt ny måte å handle på i fysisk butikk, og vi vil ikke lenger møte folk som tar i mot pengene og varene våre i kassen. Dette fører til at det er enklere for deg, men åpner også mulighetene for selskapene til å lære opp systemene sine enda bedre og vil bidra til en mer detaljert kartlegging av hvordan hver enkelt forbruker handler. Mulighetene er enorme, i og med at de nå også kan kartlegge hvilke produkter du ombestemmer deg for å kjøpe. De er altså med kundene i hele handleprosessen.

Opp i luften, ned i hagen din

Droner har for alvor begynt å prege luftrommet, og brukes i hovedsak som en hobby eller til å filme/kartlegge områder i profesjonell sammenheng. Dronene vil bli brukt mer og mer i kommersiell sammenheng. Amazon, som noen er sikre på at lanseres i Norge, vil kunne levere pakker på mindre enn 30 minutter ved hjelp av droner som fremkomstmiddel. De har blant annet patentert en dockingstasjon og et logistikksystem for droner. De er allerede i gang med test- og utviklingsavdelinger i USA, Storbritannia, Østerrike, Frankrike og Israel. Det er altså ingen tvil om at droner vil kunne erstatte mange vareleveringer der det nå brukes bil som fraktmiddel. Amazons tjeneste heter Amazon Prime Air.

Amazons tjeneste Prime Air har blant annet gjort testing i Cambrigde, England, hvor de leverte første pakke ved hjelp av drone 7.desember 2016. Dronene er selvfølgelig helt førerløse, og styres av sensorer, kameraer og finner sin destinasjon selv gjennom GPS. Kunden bestiller varen og velger Prime Air som fraktmetode. Varen pakkes, blir deretter sendt opp i luften og levert omtrent på dørmatten din. Se introduksjonsvideoen om Amazon Prime Air her:

“The sky is the limit, but that’s not exactly true anymore – is it?” – Amazon Prime Air

Amazon revolusjonerer

Amazon spiller her en stor rolle i hva vi definerer som fremtidens forbruk. Med tiden har vi sett at flere dagligvarekjeder tar i bruk selvbetjente kassesoner og fraktmetoder som scootere eller sykler for at det skal gå smidigere. Norsk handelsvirksomhet vil møte hard konkurranse dersom Amazon etablerer seg i Norge, spesielt da de disponerer et av verdens mest avanserte og beste logistikknettverk. Forbrukerne vil ha varene sine så fort og billig som mulig, og konseptet med Prime Air vil imøtekomme forbrukernes ønsker svært godt. Dette vil bety slutten på mange virksomheter, dersom de ikke tar opp kampen om kundene og tar del i utviklingen.

Det finnes flere eksempler på utvikling av kunstig intelligens i handelsvirksomhet, for eksempel IKEA Place som gjør det mulig å se om møblene de selger passer i leiligheten ved hjelp av AR-teknologi. Det vil gi forbrukerne helt andre måter å handle på, i likhet med Amazons satsninger. Jeg tror forbrukerne vil ta i bruk og se positivt på alle innovasjonene.

 

4 Responses

  1. Spennende lesing, interessant og skremmende å tenke på at kunstig intelligens i dag har blitt en så stor del av hverdagen vår.

  2. Beate sier:

    Hei! Veldig fint innlegg om AI og Amazon. Teksten har en fin lengde og du gjøre mye riktig, så her kommer litt småpirk fra meg for å gjøre innlegget enda lettere for google å finne og rangere.

    Overskrifter er viktig, du har flere fine overskrifter. Jeg vil dog anbefale deg å jobbe litt med noen av dem. Google setter pris på overskifter som er lette å forstå og som gjør det enkelt å vite hva du videre skal skrive om, noen av underoverskriftene dine er veldig fine! Tenk deg at du skal google noe, da søker du gjerne opp kritiske spørsmål eller lignende… det er mest sannsynlig det alle andre gjør også. Derfor vil jeg spesielt anbefale deg å ha en overskrift som ligner på det du ville søkt på på Google, eksempelvis:»kan kunstig intelligens gjøre det enklere å handle?» eller lignende.
    En annen ting er at Google leser hyperkoblingene dine og knytter linken du bruker opp mot ordene du har knyttet linken til… dersom ordene dine ikke samsvarer med artikkelen eller siden du linker til så skjønner ikke google hvorfor det eksisterer en link der. Eksempel kan være når du skriver «noen er sikre på at lanseres i norge», så skjønner ikke google hva som er sammenhengen mellom de ordene og artikkelen på E24. Kanskje litt vanskelig forklart, men om du er interessert i å lære litt mer om dette er det bare å si ifra.

    Veldig bra jobbet!

    Beate

    • Hei! Tusen takk 🙂

      Tror jeg forstår hva du mener, at innholdet i artiklene jeg lenker til må matche mitt eget innhold. Skal ta til meg med det du skriver og forbedre overskriftene, samt tenker over hva folk faktisk søker for å optimalisere SEO ☺️

      Tusen takk for veldig god og innholdsrik tilbakemelding!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *