I alle år har du tenkt at Google bare handler om å søke – og ja, det er jo en søkemotor. Men visste du at det finnes utallige muligheter som gjør dette enda enklere? Jeg har tatt kurset Google Powersearch, som gir deg svært nyttige verktøy, både privat, i jobbsammenheng og i studiene. Google Powersearch er et gratis nettkurs som tar deg gjennom hvordan Google fungerer, viser deg nye verktøy, hvordan du finner fakta raskere og sjekker disse. I dette innlegget vil jeg gi deg mine beste tips som jeg har fått fra kurset, og viser hvordan dette fungerer i praksis.
Google-søk handler ikke om å søke på internett i seg selv. Matt Cutts, som har et innlegg gjennom kurset sier; «You’re searching Google’s index of the web». Når du foretar deg et Google-søk, søker du i Googles indeks. Google skriver selv:
Google-indeksen er omtrent som indeksen i et bibliotek, som lister opp informasjon om alle bøkene du kan låne på biblioteket. Men i stedet for bøker lister Google-indeksen opp alle nettsidene som Google har kjennskap til. Når Google besøker nettstedet ditt, finner vi nye og oppdaterte sider og oppdaterer Google-indeksen.
https://support.google.com/customsearch/answer/4513925?hl=no
«Spiders» er et annet begrep som dukker opp når vi skal finne ut av hvordan Googleindeksen fungerer. Google fungerer som et spindelvev, som vil si at én nettside/lenke følger en annen slik at det bygges et spindelvev av lenker. På denne måten samler Google alle resultater, og spesielt SERP (førstesiden).
Frem til nå har jeg vært sikker på at Googling innebærer to ting; skrive inn ett ord eller setning og få forslag til nettsider og bilder som inneholder disse. Her er mine beste tips:
Få spesifikke søkeresultater. Du kan blant annet søke «Bompenger site:vg.no» og få opp saker som VG har publisert, med ordet «bompenger» i seg. «Site:vg.no» spesifiserer at du kun ønsker resultater fra vg.no. Dersom du har sett deg lei av å lese om bompengekaoset i Oslo, og bor et annet sted i Norge, kan du ekskluderere Oslo. Slik gjør du: «Bompenger site:vg.no -oslo». Da ekskluderer du Oslo fra resultatene dine. Det er viktig at disse skrives i ett ord.
Gjør det mulig å søke etter ord inne på nettsider. Eksempel: site:magnusruud.no ‘’delingsøkonomi’’ intext:plattformer. Her søker jeg altså på min egen blogg, der jeg søker på delingsøkonomi – og i denne teksten om delingsøkonomi ønsker jeg at ordet «plattformer» skal være med i teksten. Ved bruk av «intext:plattformer» kan jeg forsikre meg om at ordet jeg skriver kommer på førstesiden i SERP. Slik ser det ut:



I steg 2 ser du tre av toppresultatene, og ordene jeg har brukt i søkefeltet er uthevet. I steg 3 ser du gjennom overskriften at det handler om delingsøkonomi, og at plattformer er «intext». Fortreffelig!
Finn ut hvor bildet stammer fra, eller hva som er på bildet
Med Google Images kan du enkelt dra bilder inn i søkefeltet, slik at Google kan indeksere nettsteder og lenker for å finne ut hvor det er brukt. Under ser du en video av hvordan det kan gjøres, men du får så klart presise treff dersom du bruker bilder som er direkte knyttet til en eksisterende nettadresse.
Jeg anbefaler alle å ta i bruk dette, i privat,- studie- og jobbsammenheng. Det kan gjøre søk mye enklere, mer effektivt og konkret.
Én kommentar