fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Enkle teknikker i en digital hverdag

Markedsføring, digitalt sett

Enkle teknikker i en digital hverdag

Arbeidsmetoder og teknikker for å finne informasjon, bearbeide informasjon og dele informasjon digitalt er ikke noe man lærer i utgangspunktet. Da jeg gikk på grunnskolen brukte vi som regel blyant og papir. Vi hadde dedikerte datarom som vi benyttet oss av for å gå inn på Fronter og gjøre matteoppgaver på nett. De som hadde lærevansker fikk benytte PC i klasserommet, mens vi andre gjorde det på «gamlemåten». Selv er jeg oppvokst med datamaskin og Windows 98, der jeg tidlig lærte meg å bruke systemet. Men stoppet det der?

I dette innlegget vil jeg ta for meg hvordan jeg jobber digitalt, hvorfor jeg blogger og videre hvordan jeg samarbeider med andre uten å møte dem.

Hvordan jobber jeg digitalt?

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet «men stoppet det der?», er at jeg opplever at jeg og andre ofte jobber altfor selvstendig med oppgaver vi skal løse i fellesskap. Å dele det man jobber med kontinuerlig er viktig for å gjøre tilpasninger og for at man skal kunne dele progresjonen sin.

Selv er jeg opptatt av system og ryddighet, derfor har jeg en ryddig bokmerkelinje på Google Chrome:  

Skjermbilde, Google Chrome

Jeg skiller mellom jobb, skole og fritid. Til venstre for SoMe-ikonene har jeg skole og jobb, til høyre har jeg fritid. På denne måten er det enkelt å navigere seg, og jeg navngir også lenkene selv, slik at det skal bli enda enklere:  

Skjermbilde, Google Chrome

Gjøremålslister og kalender

En ting jeg har gjort lenge, er å unngå å glemme ting og ikke få det unnagjort. Derfor bruker jeg gjøremålslister og kalender med daglige påminnelser for å ikke gå glipp av viktige ting. Jeg benytter som regel disse for å sette meg kortsiktige mål. Det er jo velkjent at å skrive ned noe du skal gjøre gir deg indre forpliktelse, slik at det føles viktigere å få det gjort. Jeg organiserer hverdagen, og deler gjerne opp gjøremålslistene etter hva jeg skal gjøre på bloggen/skolearbeid, i forbindelse med jobb og fritid m.m. Til tider setter jeg også egne tidsfrister jeg må overholde selv. Det å huke av etter å ha gjort noe gir også en god følelse!

Skjermbilde, Påminnelser

Alt er så klart synkronisert gjennom iCloud, slik at jeg har tilgang og varsler på alle enhetene mine. I kalenderen min har jeg delt opp slik:

Skjermbilde, Kalender

For å få ansvarsfølelse om at det må bli gjort kan det være fint å legge inn i kalenderen dersom du skal på trening eller jobbe med skole. F.eks «skrive ferdig innlegg om digital økonomi» og sette dette til 28.januar fra 09:00-13:00. Da har du en avtale med deg selv! Dersom et av avtalene gjelder flere enn meg selv, inviterer jeg disse personene i kalenderen slik at de også får opp avtalen.

Som dere ser i kalenderen kunne den vært mer detaljert, og jeg kunne med hell fylt mer av dagene med gjøremål – men man må velge ut det viktigste i første omgang. Bruken av gjøremålslister og kalendere syntes jeg er svært viktige tips, og det gjør deg mindre stresset dersom du har mye å gjøre. Helt gull!

Følg meg på Twitter for flere tips og triks fremover

Deling – notater og Google Docs

Del 1 i kurset digital markedsføring med Arne Krokan har hatt et fokus på å ta i bruk Google Docs, Evernote og Diigo som gjør det mulig å dele lenker, bilder, videoer og notater o.l. med hverandre. I samarbeid med Marius Vestlien Hansen og Thomas McBride har vi blant annet drevet samskriving i Google Docs under forelesningene i digital markedsføring:

Skjermbilde, Google Docs

Å samarbeide er viktig i arbeidslivet, så dette er en god øvelse for oss. Vi har gjort dette i stedet for å sitte med hvert vårt individuelle dokument/notatark. Det gjør at kvaliteten blir bedre i form av mer informasjon på kortere tid, da vi er tre stykker som skriver samtidig. Dessuten kan man se på notatene og stille hverandre spørsmål, fordi alle har vært aktive i skrivingen.

Dette er jo ikke nytt og revolusjonerende, men hittil har jeg vært dårlig på å åpne opp for å dele med andre. Det gir en helt ny arbeidsmetode, som så klart er uvant. Men det gir en litt annen form for læring som fungerer godt så langt. Dessuten har jeg nylig fått en jobb som vil kreve deling, fordi jeg ikke vil kunne jobbe sammen med kollegaene mine hver dag på en arbeidsplass.

Jeg er også en flittig bruker av «notater». Krokan har anbefalt oss Evernote og Diigo, noe jeg har brukt en måneds tid nå. Så langt har jeg bemerket meg én forskjell mellom Evernote og Notater-appen som er integrert i Apple-produkter: Evernote gir deg muligheten til å ha en plugin i nettleseren. Notater-appen har de samme funksjonene med scanning, bilder og deling som det Evernote har, så jeg benytter meg av denne. Jeg har begynt å organisere notatene mine bedre også:

Skjermbilde, Notater

Her skriver jeg tanker, men også gjøremålslister og annet som faller meg inn mens jeg er på farten og finner inspirasjon.

Siden vi i en senere modul skal ha Karl-Philip Lund, og opprette en velfungerende nettbutikk, har jeg i samarbeid med Thomas Mcbride og Marius Vestlien Hansen også opprettet et notat. I dette notatet kan vi dele ideer til nettbutikken og hva vi kan selge av produkter/tjenester. Dersom en av oss skriver noe, kommer det et varsel på telefonen. Dette er genialt dersom noe faller deg inn og du ikke har tilgang på PC eller lignende:

Skjermbilde, Notater

Blogg – en god arena for læring og muligheter

Denne bloggen er i utgangspunktet et resultat av en oppgave vi har fått i kurset om digital markedsføring: å opprette en blogg for å skrive om temaer og moduler vi går gjennom. Samtidig anser jeg det ikke bare som en oppgave som må gjøres, men jeg merker at jeg lærer bedre ved å skrive et par ganger ukentlig. Det å repetere det jeg har lært gjør at jeg husker det bedre og får en bredere forståelse av temaene vi går gjennom.

Jeg noterer temaer fra forelesning og annet interessant jeg har lyst til å skrive om på bloggen. Deretter pleier jeg å lage et oppsett på papir, hvor jeg «tegner» oppsettet av innlegget. Jeg skriver innledning, hoveddel og avslutning. Videre spesifiserer jeg hva som skal skrives om under de ulike overskriftene og underoverskriftene. Dersom det er gitt en oppgave deler jeg opp spørsmålene på denne måten (eksempel fra denne oppgaven):

Original oppgavetekst

Skriv et blogginnlegg der du forteller hvordan du selv arbeider “digitalt”. Hvordan du blogger (og hvorfor), hvordan du bruker digitale tjeneste til å samarbeide med andre, hvordan du systematisk finner nytt og interessant stoff, hvordan du kan dele med dine følgere og andre interesserte. Tenk også gjennom hvordan alle disse tjenestene kan være med å bygge din digitale profil og hva dette kan bidra til når du senere skal søke på drømmejobben.

Min versjon av oppgaveteksten

Hvordan jobber jeg digitalt?

Hvordan blogger jeg og hvorfor?

Hvordan bruker jeg digitale tjenester til å samarbeide med andre?

Hvordan finner jeg nytt og interessant stoff?

Hvordan kan jeg dele dette med mine følgere?

Hvordan kan disse tjenestene bygge min digitale profil?

Hva kan dette bidra til når jeg senere skal søke på drømmejobben?


Dette kan se overveldende ut, men det blir en gjøremålsliste og kortsiktige mål. Med denne listen vet jeg hva jeg skal svare på og kan krysse av ettersom jeg har «svart» på spørsmålene jeg har trukket ut fra oppgaveteksten. Denne metoden er svært effektiv for meg, og jeg bruker den også når jeg besvarer eksamensoppgaver. Det er systematisk jobbing, og gjør at jeg ikke glemmer noe!

Blogginnleggene skriver jeg som regel i et Word-dokument, for så å kopiere dette inn i WordPress-formatet. På denne måten jobber jeg uforstyrret fra å gå inn på andre nettsider eller henge meg opp i kule widgets..

Bloggen kan gi nye muligheter

Ved hjelp av bloggen bygger jeg min egen digitale profil. Jeg forsøker å skrive innlegg som ikke er faglig tunge, slik at det passer alle. Jeg jobber kontinuerlig med å utvikle LinkedIn-profilen min og benytter denne aktivt for å skape trafikk på bloggen. Jeg knytter kontakt med interessante fagfolk og andre som jobber i bransjen, så vel som jeg holder kontakt med kollegaer o.l. Planen er at disse skal finne innleggene mine interessante og for å gi dem et innblikk i hva vi gjør ifbm. kurset.

Dessuten forsøker jeg å pushe egne innlegg opp i feeden på Linkedin ved å spørre folk om de kan like/dele eller kommentere. Det er som regel flere som er villige til å gjøre dette, og jeg får også spørsmål fra folk om jeg kan gjøre det for dem også. Det er slik LinkedIn fungerer, og jeg syntes det er en fin måte å gjøre det på i en startfase slik at man blir lagt merke til.

Jeg har også laget en enkel header på LinkedIn, da dette ser mye bedre ut enn LinkedIn sitt eget forsidebilde. Det gir også en mer sømløs brukeropplevelse, og det blir enkelt å linke meg opp mot bloggen:

Skjermbilde, LinkedIn

Innledningsvis spurte jeg om «det stoppet der». Dette er et kritisk utsagn om eget bruk av digitale verktøy for deling. Enda så legger jeg merke til at jeg selv og andre «tviholder» på egne refleksjoner og notater i skole- og arbeidssammenheng. Det er mine notater og dine notater. I dette innlegget har jeg beskrevet mine arbeidsmetoder som jeg benytter og hva jeg deler med medstudenter. Men jeg trenger å bli flinkere til å bruke det enda mer.

Har du tips til hva jeg kan gjøre for å jobbe enda bedre med bloggen eller min digitale profil? Legg gjerne igjen en kommentar! Forresten, følg meg på LinkedIn:

 

2 Responses

  1. Anders Mamen sier:

    Dette innlegget var interessant lesing. Takk for at du deler!

    PS, det er Windows 95 eller 98, ikke 97.

Legg igjen en kommentar til Anders Mamen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *