fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Hvordan jobber verdens ledende logistikkselskap med bærekraft?

Markedsføring, digitalt sett

Hvordan jobber verdens ledende logistikkselskap med bærekraft?

Cecilie Staude har i modul 2 gitt oss en oppgave, der vi skal utforme en kommunikasjonsplan med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål. FNs bærekraftsmål er en felles utarbeidet plan for å gjøre verden til et bedre sted å bo, for alle. Innen 2030 skal planen bidra til å senke klimagassutslipp, fattigdom og bidra til mer likestilling globalt. For å gjøre det enkelt, har du de samlet her:

Skjermdump fra FNs nettside

Den står altså av hovedmålene, som du ser over, men også flere delmål under hvert mål.

I samarbeid med Marius Vestlien Hansen og Thomas Mcbride har vi valgt DHL. Grunnen til dette er blant annet 1. de er verdensledende innenfor sitt felt, 2. det er ofte størst fokus på klimagassutslipp (særlig i Norge, hvor veitrafikk står for 17% av alle utslipp) og 3. logistikk er viktig for de fleste bedrifter.

DHL

DHL, grunnlagt i 1969, er et av verdens største logistikkselskap. Ifølge deres egen nettside har de 380 000 ansatte i over 220 land. Hele 1 502 000 000 pakker blir levert hvert år! Navnet DHL stammer fra deres gründere: Adrian Dalsry, Larry Hillblom og Robert Lynn. Enkelt og greit.

Bærekraft er ikke lenger et valg, men avgjørende for videre suksess

Dette er budskapet DHL har i en av sine videoer, under et av deres satsningspunkter for å nå FNs bærekraftsmål. De har tre navn etter hva de gjør for å nå egne og FNs bærekraftsmål: GoGreen, GoHelp og GoTeach.

DHLs GoHelp bidrar gjennom sine logistikkløsninger til å bistå land som rammes av katastrofesituasjoner. De oppretter kriseteam og er med på å forberede og klargjøre flyplasser ved blant annet naturkatastrofer. De bistår også ved å tilby hjelp til å frakte livsnødvendige hjelpemidler dersom dette inntreffer. De benytter seg av ressursene de har som et av verdens ledende logistikkselskap.

På denne måten kan de være med å bekjempe ytterligere fattigdom som en konsekvens av klimautfordringer, utrydde sult og bidra til god helse (FNs bærekraftsmål 1,2 og 3). Selvom de ikke er en del av kjerneaktiviteten, så bidrar de ved å levere det. Som er helt avgjørende, så klart.

DHLs GoTeach er med på å forbedre folks utdanningsmuligheter, så vel som muligheten deres for å få jobb. De samarbeider blant annet med AIESEC, et globalt program for internships. Siden 1996 har de bidratt med å tilby høyskolestudenter og masterstudenter sjansen til å utvikle seg ved å få jobberfaring hos DHL.

De samarbeider blant annet i Norge med SOS Barnebyer, og Teach For All. Med slike samarbeid bidrar de til bærekraftsmål nr 4: God utdanning. De er med på å minimere ulikhetene det er med tanke på utdanning i fattige land. Delmål 4.4 er relevant her, da de er med på å øke andelen unge og voksne som har kompetanse innen tekniske fag og yrkesfag.

Og sist, men ikke minst – DHLs GoGreen-program. De skriver selv at de bidrar til utslippsvennlige valg for å dekke alle dine transportbehov. Vi tilbyr en rekke servicealternativer for å minimere og / eller unngå logistikkrelaterte utslipp, avfall og andre miljøbelastninger langs hele forsyningskjeden.

Innledningsvis skrev jeg at veitrafikk står for 17% av alle klimagassutslipp i Norge. Logistikk medfølger en god del tungtransport, og det er derfor viktig å minimere disse. Vi vil i oppgaven ha et større fokus på GoGreen og bærekraftige mål og valg når det kommer til klimagassutslipp, da transport er DHLs kjerneaktivitet. De har på sine nettsider en kalkulator som beregner CO2-utslipp, der kunder av DHL kan se hva de «bidrar med». De setter på denne måten bærekraftig transport på agendaen.

Ved å innføre sykkel og elbiler som fraktmetoder, som de har gjort i deler av Norge, er de med på å senke utslippene. De er med på innovere (mål nr 9), bidrar til bærekraft i byene (mål nr 11) og minimerer utslipp (mål nr 13).

Skjermdump fra at.no

Gjennom egne programmer er de med på å oppnå flere av FNs bærekraftsmål. GoGreen, GoTeach og GoHelp er derfor relevante prosjekter/programmer de selv har satt i gang. Dette innlegget var en innføring i DHL og FNs bærekraftsmål – som du skal få lese mer om senere!

Kilder

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/norske-utslipp-av-klimagasser/klimagassutslipp-fra-veitrafikk/

https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal?fbclid=IwAR2dFA2HVWyMHrhc5gqLjyBJIs2bW_7mZDp96OsLz9m8wlDV_7g3rCsl9H0

https://www.logistics.dhl/na-en/home/our-divisions/global-forwarding/special-expertise/gogreen-solutions.html

https://www.logistics.dhl/no-en/home/careers/students-and-graduates/aiesec-internship-program.html

https://www.logistics.dhl/no-en/home/careers/students-and-graduates/aiesec-internship-program.html

Artikkelbilde: https://unsplash.com/photos/FLLKq3yDnfI

 

One Response

  1. Beate sier:

    Hei!
    Fint innlegg med en god lengde.
    Velsig fint at du bruker såpass mange hyperkoblinger, jeg er personlig veldig glad i en god hyperkobling! Flere av koblingene dine er gode, men jobb gjerne litt mer med noen av dem mtp hvor beskrivende de er. Jo mer beskrivende teksten til hyperkoblingen er, jo lettere er det for både google og leseren å forstå sammenhengen mellom ditt innlegg og det du linker til.
    Skulle gjerne også ønske at du delte opp innlegget ditt litt mer, altså med flere underoverskifter. Pass også på at overskriftene er beskrivende for videre tekst, Google vekter overskiftene dine mye tyngre enn selve teksten derfor vil gode overskrifter gi gode rangeringer 🙂

    Fortsett den gode jobben! 😀

    Beate

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *