fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Mine 5 beste tips for å holde produktiviteten oppe

Markedsføring, digitalt sett

Mine 5 beste tips for å holde produktiviteten oppe

I dag er det 8 dager siden de mest drastiske tiltakene i forbindelse med CoViD-19 ble satt i gang. Og jeg regner med at mange har hjemmekontoret sitt på stell – enten det er i sofaen, senga eller ved skrivebordet til barna. Problemet er at man ofte forbinder hjemmet med fritid (spørs hva man tolker som fritid). Som markedsansvarlig og student (med hjemmekontor til vanlig) har jeg funnet noen triks. Her er mine beste:

1. Sjekklister

Bruk sjekklister! Dersom du ikke husker ting du skal gjøre, skriv det ned med en gang. Bruk notater-appen på telefonen din eller «påminnelser» på iPhone. Sjekklisten fungerer som dagens kortsiktige mål. Selv gjør jeg unna de verste og tyngste gjøremålene først, for da glir ting litt lettere utover dagen. Det går også an å gjøre omvendt: Det letteste først, for da kommer du inn i den velkjente workflowen. Å få ting gjort tidlig på dagen er også en god idé.

Følelsen av å krysse ut ting man er ferdig med er veldig deilig – og kan føre til at du vil eliminere hele listen!

2. Fjern distraksjoner

Når jeg jobber/studerer, legger jeg telefonen helt bort. Legg telefonen utenfor synsvidde og ikke sitt i et rom hvor TV-en skriker etter oppmerksomhet. Når det gjelder telefonen bruker jeg appen «Hold», hvor du samler poeng ved å ikke bruke telefonen. Disse poengene kan du bruke på gratisting eller få tilgang til rabatter!

Logg også ut av alle sosiale medier på PCen din. Det beste er å ha telefonen koblet opp til PCen, slik at du ikke går glipp av en viktig telefon eller SMS.

Hvis du ikke kan gjøre noen av disse tingene: skru av varsler på alt annet enn akkurat det du trenger for arbeidsdagen.

3. Del opp dagen

Dersom jeg har en dag med både jobb og studier, deler jeg opp dagen i blokker. Eksempel:

09:00-12:00: Jobb (og gjerne et konkret mål for de 3 timene)

12:00-15:00: Skolearbeid

I tillegg til dette benytter jeg meg av Pomodoro-teknikken. Gjør jeg tyngre oppgaver jobber jeg 25 minutter (non-stop), og tar deretter 5 minutter pause. Ved lengre tekster og enklere oppgaver setter jeg timeren på 50 min arbeid og 10 min pause. Den gjør det enklere å fokusere, og hovedpoenget er at man skal jobbe effektivt og uten distraksjoner. Når du har pause, så gjør du alt annet enn det du holdt på med.

Husk at det viktigste er at du fokuserer på oppgaven du skal gjennomføre. Det er ikke alltid man får gjort så mye på de 25-50 minuttene av forskjellige grunner. Det viktigste er at man lærer seg opp til å jobbe effektivt, og dette kan fort bli en fin vane!

4. Ha det ryddig og organisert

Miljøet rundt deg påvirker ofte mer enn du tror. Ha det komfortabelt, ryddig og luftig rundt deg. Dersom man har muligheten kan man ha et fast arbeidssted i hjemmet: hver gang man sitter der SKAL man jobbe.

5. Belønn deg selv!

Når du krysser av ditt siste punkt på sjekklisten, og har gjennomført alle dine pomodoro-sykluser – belønn deg selv! Da har man noe å se frem til mens man jobber, og dette kan gi litt ekstra boost og motivasjon. Det kan være at du vil spille, se en film, lage god mat eller møte en venn. Da kan du nyte alt dette med god samvittighet.

Har du noen gode tips? Del gjerne!

 

2 Responses

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *