SEO vs. SEM: Hva er forskjellen, og hvorfor bør du bry deg?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Denne artikkelen er oversatt fra engelsk til norsk, og artikkelen er skrevet av Joshua Hardwick. I denne norske og noe redigerte versjonen har jeg valgt å bruke både norske eksempler og hans egne.


Google har to typer søkeresultater: betalte og organiske. Betalte resultater vises når selskaper betaler Google for å generere klikk og konverteringer. Organiske resultater er ikke-betalt, der Google velger ut hva som er mest relevant for søket.

Betalt vs. organisk i Google

Du kan øke trafikken på nettstedet ved å dukke opp i både organiske og betalte resultater ved hjelp av SEO (Search Engine Optimization) og PPC (Pay Per Click). I denne guiden dekker vi når og hvordan du bruker SEO, PPC eller begge deler for en mer omfattende strategi for søkemotormarkedsføring (SEM). Men først kan vi ta det grunnleggende.

Hva er SEO?

I SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler det om å optimalisere innhold på egne nettsider slik at man kan oppdages gjennom organiske resultater i f.eks. Google-søk. Både Google og andre søkemotorer ser på og går gjennom ekstremt mange faktorer for å bestemme hvilke sider og hvordan sidene skal rangeres. Dette er det boter (roboter) som gjør, basert på koding (f.eks. HTML), bildetekster, tekstinnhold og relevans. Ingen vet nøyaktig hva alle disse faktorene som blir vurdert er, men de viktigste er grovt delt inn i tre punkter:

På nettsiden

Optimalisering av individuelle nettsider. Eksempler på dette er:

  • Bruke like søkeord som folk søker mest på, som er relevant for det du driver med
  • Dekke/skrive om ett bestemt tema, grundig
  • Bruke korte og beskrivende URL-er
  • Skrive tittelkoder og metabeskrivelser som er relevant
  • Bruk beskrivende alt-tagger for bilder (unngå f.eks. bildetekster som «image.jpeg»)
  • Skriv enkelt og lettlest innhold
  • Inkluder nøkkelord (tags) på de viktigste sidene dine

..og alt utenfor nettsiden

Det som gjøres utenfor et nettsted, eksempler på dette er:

  • Få tilbakekoblinger (backlinks) fra relevante og gjerne høyere rangerte nettsteder
  • At noen skriver om deg og ditt nettsted
  • At du blir sitert av noen
  • Optimalisere «Google My Business» (kontaktinfo, kart m.m)
  • Få gode reviews og tilbakemeldinger

Teknisk SEO

Teknisk søkemotoroptimalisering handler om å gjøre tekniske endringer for å hjelpe søkemotorer å gjennomgå, indeksere og rangere innhold mer effektivt. Eksempler på tekniske optimaliseringer inkluderer:

  • Forbedre sidehastighet (fjerne unødvendige plugins, koder ..)
  • Åpne for flerspråkelig innhold
  • Åpne opp for å ikke indeksere tynt innhold
  • Optimalisere robots.txt for effektiv gjennomgang

Hva er PPC?

PPC (betaling pr. klikk) er en form for annonsering der man kan betale for å generere klikk fra f.eks. Google. Et eksempel er Telia, som faktisk må betale dersom du klikker deg inn på annonsen:

Hva er SEM?

SEM (søkemotormarkedsføring) er et bredt begrep som omfatter SEO og PPC. Her skriver forfatteren: «noen ser på SEM som synonymt med PPC». Personlig ser jeg på PPC som SEM, for enkelhetens skyld og at det er betalt «SEO».

Heretter definerer jeg derfor PPC som SEM.

Bør man bruke SEO, SEM, eller begge?

Det er lett å konkludere med at SEO er best, fordi det er gratis og passivt/naturlig. Dette er ikke alltid tilfellet. Noen ganger fungerer SEO best, andre ganger SEM. Ofte er en kombinasjon riktig og viktig, så det kan være mest fornuftig å bruke begge markedsføringsstrategiene samtidig. Her er fire måter å bruke SEO, SEM eller begge deler for best synligghet og trafikk:

  • Kjør annonser med nøkkelord som er konkurransedyktige
  • Bruk både SEM og SEO for tyngre og lengre søkeord
  • Bruk SEO når du har innhold som kategoriseres som informasjon
  • Bruk SEO og SEM for å ha monopolisere søkeresultatene

1. Kjør annonser med nøkkelord som er konkurransedyktige

Det kan ta flere år å rangere for enkelte nøkkelord (søkeord). For eksempel, hvis du har en ny butikk som selger kosttilskudd og vil rangere deg etter å «kjøpe proteinpulver», er sjansene dine for å rangere høyt innen kort tid lave, fordi du må konkurrere ut store aktører som Gymgrossisten og MyRevolution m.m. Disse har vanligvis fått en sterk og mer langvarig rangering i søkeresultatene.

Kjøpe proteinpulver SEO

Men dette betyr ikke at du bør utelukke SEO helt og bare kjøre betalte annonser. Siden rangering for konkurrerende nøkkelord ofte er et slags spill, er det noen fordeler ved å bruke SEM mens du jobber for å rangere sidene dine høyere.

a) Du kan generere inntekter umiddelbart

Betalt trafikk skjer ganske fort.. Det kan slås av eller på i blant annet Google Ads. Du kan raskt sende trafikken til din relevante side og generere salg eller andre konverteringer. Bare husk at inntektene ikke er det samme som fortjeneste. Hvis du selger et produkt for 100 kr, betaler 10 kr per klikk og konverterer 20% av disse, gjør du hver tiende annonsekrone til 20 kr. Men hvis produktet koster 60 kr å lage, taper du penger.  

Det er to måter å fikse dette på uten å øke prisen på produktet: 1. øke konverteringsfrekvensen og 2. senke kostnadene per klikk (CPC). Å få til begge deler kan ta flere måneder, så man må være forberedt på å tape penger mens man justerer kampanjene.

b) Du kan teste og optimalisere for konverteringer

De fleste annonseplattformer fører statistikk på konverteringer. Annonseplattformer som Google vil jo gjerne at annonser skal gjøre det bra, for da bruker annonsører enda mer penger. Bruk dette som en mulighet til å få innsikt i gjennomsnittlig kostnad per konvertering og kjøre kontrollerte tester for å forbedre konverteringsfrekvensen. Når du begynner å produsere fortjeneste fra annonsene dine, skalerer du ut til andre plattformer (f.eks. Bing-annonser).

c) Du kan samle inn verdifull søkeorddata

Rapporten «Søkeord» i Google Ads viser konverteringsdata for søkeordene man byr på.

Konverteringsrate i Google Ads

Bruk dette til å finne søkeord som kan brukes i SEO og gjøre det bra.

La oss for eksempel si at du selger proteinpulver.

Å by på et populært nøkkelord som «proteinpulver» kan føre til mange klikk, men lave konverteringer. Med et mer spesifikt søkeord som «bærekraftig myseprotein», kan du få færre klikk, men flere konverteringer. Folk som søker etter dette vet nøyaktig hva de er ute etter.

2. Bruk både SEM og SEO for populære søkeord

Det er naturlig at markedsførere ønsker å rangere høyere med lønnsomme, populære søkeord. Her kan man se et eksempel på dette med bilforsikring:

Her ser du at Google viser fire betalte annonser på toppen, og det leder til mindre kklikk i organiske resultater siden de organiske resultatene havner lenger ned. Dette er et eksempel fra utlandet, men hele 40% av klikkene på søkeordet gikk til de betalte annonsene:

SEM er derfor en god kilde til trafikk for dette søkeordet, men hva med SEO?

Hvis vi ser på estimert organisk trafikk til den nåværende topprangerte siden for dette søkeordet, ser vi at det får anslagsvis 64 000 organiske besøk pr. måned:

Konklusjon: Bruk tid på både SEO og SEM for å maksimere trafikken til din nettside når du bruker populære søkeord.

3. Bruk SEO når du skal dele informasjon

De aller fleste Google-søk handler om å hente fram informasjon. Det betyr at folk er ute etter å lære noe, ikke kjøpe. Ta for eksempel et spørsmål «hvordan lage proteinshake», som får 2.100 søk i måneden.

Det er mindre sannsynlig at noen som søker etter dette ønsker å kjøpe proteinpulver. i første omgang. De ønsker å lage den selv ved å bruke pulver de allerede har kjøpt. Det er derfor sannsynlig at færre annonsører byr på disse søkeordene.

Av den grunn er det mye mer effektivt å bruke penger på betalingsvillige søkere, og satse på søkeord som er relevante deretter. Men det er veldig bra å publisere artikler om dette dersom du driver en nettbutikk som selger proteinpulver, da får du trafikk og bygger merkevare.

4. Bruk SEO og SEM for å monopolisere søkeresultatene

Bli kongen! Det er ikke bare annonser som trekker deg ned til de organiske søkeresultatene. Google viser også SERP (Search Engine Results Page) som f.eks snippets, «folk spør også om..» og video:

Det kan være veldig irriterende når målet er å rangere høyere i resultatene, men husk at det fortsatt er mulig å dukke opp i boksene som vist over. Et eksempel er søkeordet «how to rank youtube videos»:

Her skriver Hardwick følgende:

«Dette gjelder mange SEO-relaterte nøkkelord fordi vi er opptatt av å tilby de beste ressursene for å lære SEO. Vi optimaliserer også videoene våre for å rangere i Google. Noen bedrifter/brands velger å monopolisere søkeresultatene ytterligere ved å publisere annonser for nøkkelord de allerede rangerer etter. For eksempel kjører ett nettsted annonser for «hvordan du starter en blogg» til tross for at de allerede har rangert organisk og «eier» denne delen»:

Hardwick skriver videre at SEM er en «never-ending wrestling match» mellom SEO og PPC. Å vite når og hvor man bør bruke hver taktikk for å få de beste resultatene er en del av spillet.

Noen ganger er SEO svaret, andre ganger SEM. Noen ganger begge deler.

Mine erfaringer med artikkelen

Gjennom denne artikkelen har jeg fortstått mer av SEO, PPC og SEM. At å bruke en hybrid er veldig viktig for å oppnå de beste resultatene. Videre er det brukt eksempler som ikke er fra Norge, men jeg tror de er fullt overførbare, uten å ha veldig mye erfaring med SEO.

Her kan du lese den originale artikkelen skrevet av Joshua Hardwick.

Du vil kanskje lese dette også..

Inbound: La kundene komme til deg

[et_pb_section admin_label=»section»] [et_pb_row admin_label=»row»] [et_pb_column type=»4_4″][et_pb_text admin_label=»Text»] Det er 2 måter å komme i kontakt med kundene dine på: du tar kontakt

5 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Nettsiden er laget av meg i 2021. Jeg samler inn data fra nettsiden ved å bruke tredjepartscookies. Dessverre ikke spiselige.