fbpx

Smartere og mer effektiv måte å oppnå vekst på, forklarer hva Growth Hacking er i grove trekk. Videre skriver de på fullstakk.no at det er en ny måte å drive markedsføring på, der man gjerne ser på muligheter i hele kundereisen. Altså ikke bare tenke konkret på produkt eller tjeneste. Sean Ellis kom med begrepet i 2010, og kan kalles en O.G. Nei, ikke Original Gangster, men Original Growth hacker 😉

Growth Hacking handler om å finne de mest EFFETIVE knepene, for å VOKSE RASKT. Passer i følge Vilde Brunvoll i kult.design godt for nyoppstartede bedrifter med lave budsjetter. Det ligger litt i ordet at det kan handle om å finne «hacks» eller lage en strategi der man tar en liten snarvei til hyppig vekst.

Test alt – alltid

Vi kan i dag få statistikk på omtrent alt i digital markedsføring. Det betyr at vi kan måle og sjekke hva som fungerer best, og hva som fungerer dårlig. For eksempel kan du sende en e-post med 2 ulike overskrifter, hvor du etterpå kan måle hvorvidt overskrift A er bedre enn overskrift B. Eller omvendt. I Growth Hacking gjelder dette også for produktet – forbedre det så mye du kan. Du må kunne vurdere om folk faktisk er villige til å betale for det du tilbyr. Hvis ikke er det bare å gå videre. Passer ikke produktet til markedet (produkt/market fit)? Ta en runde til.

Det er mye av dette Growth Hacking handler om. Å eksperimentere, samle inn data og teste. Analysere hvordan det funker. Hele tiden. Og feile!

Som Brunvoll skriver i sin artikkel om Growth Hacking handler det mye om å kunne levere et produkt eller tjeneste man slipper å bruke penger på å markedsføre. Altså – få gratis markedsføring. At noe går viralt, det blir en greie – og sprer seg f.eks. gjennom WOM (Word Of Mouth). Det samme skriver Irenge Kazonza om Growth Hacking;

«kontinuerlig og rask eksperimentering som har til hensikt å finne eller skape de beste metodene som skaper vekst for den spesifikke bedriften uten å legge mer penger i annonser og publiseringer».

Min versjon av Kazonzas vekststrategi for nettbutikker

Kazonza har skrevet en artikkel i Medium, der han beskriver områdene en nettbutikk bør dekke for å komme i gang med vekststrategi. Det handler om å få folk til nettsiden, gi et godt førsteinntrykk, sørge for at kunder forblir kunder, at det er enkelt og sørge for WOM. Her er min versjon med noen kommentarer og endringer (AARRR blir til TTBEA):

  • Trafikk — Å få folk til finne selve nettbutikken. Dette er ofte “typiske” digitale markedsføringsaktiviteter som SEO, SEM, blogging, annonser i sosiale medier og digitale medier, influencere osv. – Fokuser derfor på å bruke riktige ord, skriv om det du tilbyr, lag annonser og se på hvem som kan få dette ut til massene.
  • Tydeliggjøring — Å gi et godt førsteinntrykk av nettbutikken hvor besøkende skjønner hva som selges når de ankommer siden. Besøkende skal få en aha-opplevelse når de kommer til nettbutikken din. – Det blir alltid sagt at et førsteinntrykk av en person definerer hvordan man ser på personen den påfølgende tiden, som for eksempel i et jobbintervju. Det samme gjelder også nettbutikker. Treff riktig med en gang!
  • Behold kunder — Å sørge for at kunder forblir kunder. Sørge for at besøkende og kunder kommer tilbake til nettbutikken, selv om de har kjøpt eller ikke. – Jeg tenker at man her bør opprettholde kontakt på flere måter, og gi verdi uten å forvente noe tilbake.
  • Enkelt — Å sørge for at det er enkelt å betale for produkter og registrere seg i nettbutikken. Brukeropplevelsen i betalingsprosessen er kritisk for enhver nettbutikk. – Jeg liker spesielt godt denne. Jo enklere det er, og jo tydeligere, jo lettere kan det være å konvertere hva som enn skal konverteres. Det merker jeg selv når jeg skal handle, jo lavere kostnader jeg har – jo bedre.
  • Anbefalinger —Legge til rette for at det er enklere for kunder å anbefale nettbutikken eller et produkt fra nettbutikken til sine venner. – Dette er meget sterk markedsføring, vi kjøper jo gjerne det man blir anbefalt av folk man har tillit til. Man rådfører seg ofte med folk man kjenner og har tillit til, er min erfaring.

Min egen kortversjon blir deretter: Øk trafikken, vær tydelig på hva du tilbyr, behold kundene og hold kontakt med dem, gjør det enkelt for dem slik at de anbefaler deg videre.

Instagram

RockBoost nevner Instagrams suksess som et drømmescenario når det gjelder Growth Hacking. De klarte å lansere når ønsket og behovene til folk gikk hånd i hånd i oktober 2010. Folk ville dele bilder og kommunisere på én og samme plattform – og ikke bare skrive. Dessuten var det bare få år etter at smarttelefonene kom. Og alle smarttelefonene kom jo med et kamera.

Folk syntes det var morsomt å se og involvere seg i bilder som ble delt. Integrasjonene med blant annet Facebook og Twitter gjorde at Instagram fikk mye publisitet med backlinks, hvor folk måtte ha applikasjonen for å se bildene. Dette økte selvfølgelig rekkevidden deres.

I startfasen sendte de appen til journalister og tech-entusiaster, fikk de til å skrive om applikasjonen – noe som hjalp dem å gå virale.

Her er det første bildet noen gang publisert på Instagram, tatt av medgründer Kevin Systrom:

First picture ever posted on Instagram by co-founder Kevin Systrom.

Tenk at det siden den gang er delt over 50 milliarder bilder på Instagram.. og det første bildet var av en hund.

YouTube

Videre skriver Rockboost at YouTube implementerte et av de beste «hacks»: de gjorde det mye enklere for folk å laste opp videoer på nett slik at folk kunne se og dele dem. Samme som Instagram: alle videoer hadde én plattform man måtte innom for å se innholdet.

YouTube ble og er fortsatt hele verdens nummer én side for videodeling. På mange måter har de bygd seg opp på samme måte som Instagram – bare med videoer.

YouTube daily statistics.

Les om flere store selskaper som AirBnB, Uber, Hotmail m.fl. som gode eksempler på Growth Hackers her!

Kilder

https://kult.design/growth-hacking

https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078

https://en.wikipedia.org/wiki/Sean_Ellis_(entrepreneur)

https://rockboost.com/blog/most-iconic-growth-hacking-examples/#instagram