fbpx
+4790636221
magnus3110@gmail.com

Bloggoversikt

Markedsføring, digitalt sett

Hvordan jeg og mine medstudenter startet egen nettbutikk (DEL 2)

Dette er en fortsettelse av Marius’ sitt innlegg om hvordan jeg og mine medstudenter startet nettbutikk på 1-2-3. Der skrev vi om starten, målsetninger, ulike valg av verktøy o.l, markedsføring, litt om økonomi og veien videre. Nettbutikken vår, Salgish.no, drives av Thomas Mcbride, Marius Vestlien og meg. I dette innlegget kan du lese om: Våre…
Read more

Skap resultater med markedsføringen og betal kun når det funker

Hva er performance marketing Eksempler fra bedrifter Performance marketing er direkte oversatt «ytelsesmarkedsføring». Men også kalt resultatbasert markedsføring. Du betaler for det annonsen klarer å yte, eller gi av resultater. Med andre ord betaler man kun når en handling blir gjennomført, som f.eks. at man har fått et lead, et salg, et klikk eller noen…
Read more

Inbound: La kundene komme til deg

Det er 2 måter å komme i kontakt med kundene dine på: du tar kontakt med dem eller de tar kontakt med deg. Dersom kunden tar kontakt med deg gjennom SEO, sosiale medier eller etter å ha lest et blogginnlegg, kalles dette inbound. Dersom du sender ut reklame eller ringer en kunde er dette outbound.…
Read more

Kunder som avler kunder (?!) – Growth Hacking som vekststrategi

Smartere og mer effektiv måte å oppnå vekst på, forklarer hva Growth Hacking er i grove trekk. Videre skriver de på fullstakk.no at det er en ny måte å drive markedsføring på, der man gjerne ser på muligheter i hele kundereisen. Altså ikke bare tenke konkret på produkt eller tjeneste. Sean Ellis kom med begrepet…
Read more

SEO vs. SEM: Hva er forskjellen, og hvorfor bør du bry deg?

Denne artikkelen er oversatt fra engelsk til norsk, og artikkelen er skrevet av Joshua Hardwick. I denne norske og noe redigerte versjonen har jeg valgt å bruke både norske eksempler og hans egne. Google har to typer søkeresultater: betalte og organiske. Betalte resultater vises når selskaper betaler Google for å generere klikk og konverteringer. Organiske…
Read more

Mening: Studenter bør stå likt som andre arbeidstakere!

Se intervjuet med FriFagbevegelse her!

Hvordan lære og forstå på best mulig måte? (med video!)

Hvordan lærer jeg og mine medstudenter best? Se diskusjonen vår!

Hva er OKR (Objective Key Results) og hvordan bruke det?

Lær hva det er, hvordan det brukes og se eksempler!

En nybegynners guide til e-postmarkedsføring (med lyd)

E-postmarkedsføring for nybegynnere og studenter

Klimakommunikasjon: Målgruppens barrierer

Å kommunisere handler kort og greit om å dele informasjon og få svar/forståelse for det som er kommunisert. Klimakommunikasjon har som hensikt å kommunisere til at målgruppen skal forstå viktigheten av å f.eks. kutte klimagasser eller kildesortere. Og ikke minst skal budskapet ha som mål å bidra til handling (atferdsendring) hos målgruppen. Målgruppen vi har…
Read more

Mine 5 beste tips for å holde produktiviteten oppe

I dag er det 8 dager siden de mest drastiske tiltakene i forbindelse med CoViD-19 ble satt i gang. Og jeg regner med at mange har hjemmekontoret sitt på stell – enten det er i sofaen, senga eller ved skrivebordet til barna. Problemet er at man ofte forbinder hjemmet med fritid (spørs hva man tolker…
Read more

Hvordan jobber verdens ledende logistikkselskap med bærekraft?

Cecilie Staude har i modul 2 gitt oss en oppgave, der vi skal utforme en kommunikasjonsplan med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål. FNs bærekraftsmål er en felles utarbeidet plan for å gjøre verden til et bedre sted å bo, for alle. Innen 2030 skal planen bidra til å senke klimagassutslipp, fattigdom og bidra til mer likestilling globalt.…
Read more

Enkle teknikker i en digital hverdag

Arbeidsmetoder og teknikker for å finne informasjon, bearbeide informasjon og dele informasjon digitalt er ikke noe man lærer i utgangspunktet. Da jeg gikk på grunnskolen brukte vi som regel blyant og papir. Vi hadde dedikerte datarom som vi benyttet oss av for å gå inn på Fronter og gjøre matteoppgaver på nett. De som hadde…
Read more

Ta Google-søkene dine til et nytt nivå – Google Powersearch

I alle år har du tenkt at Google bare handler om å søke – og ja, det er jo en søkemotor. Men visste du at det finnes utallige muligheter som gjør dette enda enklere? Jeg har tatt kurset Google Powersearch, som gir deg svært nyttige verktøy, både privat, i jobbsammenheng og i studiene. Google Powersearch…
Read more

Refleksjon så langt i kurset

Først og fremst har jeg i starten på dette semesteret lært mye nytt. Tidligere i studiet har vi blitt lært tradisjonelle metoder å jobbe med markedsføring på. Arne Krokan, sammen med gjesteforeleser Stig Martin har åpnet et nytt univers for meg som fremtidig markedsfører. Et univers jeg må lære mer om for å kunne innovere…
Read more

Business Model Canvas – enkelt forklart!

Business Model Canvas, hentet fra Innovasjon Norges nettsider – av Alexander Osterwalder Hva er en forretningsmodell – og hvordan kan du bruke den? Å utarbeide en modell og skisse for forretningene dine er ifølge Innovasjon Norge viktig, spesielt for oppstartsselskaper. Alexander Osterwalder utviklet modellen Business Model Canvas. Den handler om hva du skal levere til…
Read more

Hva er filterbobler og ekkokamre?

Dersom vi googler det samme, kan vi få helt forskjellige resultater. Dette kommer av filtrering og relevans ved bruk av algoritmer. I dette innlegget skal jeg redegjøre for hva filterbobler og ekkokamre er, hvordan de oppstår og hvilke konsekvenser dette kan ha i samfunnet. Filterbobler og ekkokamre Begrepet «filterboble» er skapt av aktivisten og skribenten…
Read more

Hva er blockchains?

I dette innlegget kan du lese min forklaring på hva blockchains er, hvilke begreper som er viktige, hvordan blockchains fungerer og hvilken funksjon blockchains kan ha i samfunnet. Jeg har forsøkt å forklare det på en forståelig måte. Blockchains, på norsk blokkjeder, er informasjon som legger seg i blokker. Deloitte skriver her at «blokkjeder i…
Read more

Hvorfor eie når du kan leie? – Delingsøkonomi i praksis

Hvorfor eie når du kan leie? Hvorfor betale et firma når du kan få naboen til å hjelpe deg? I dette innlegget vil jeg ta en nærmere titt på plattformer, også kalt plattformøkonomi, delingsøkonomi og tilgangsøkonomi. Å dele er ikke nytt, men digitaliseringen åpner opp mulighetene til å informere, distribuere, dele ressurser og skape verdi…
Read more

Forbruk blir enklere – ved hjelp av kunstig intelligens

Når du hører ordet «kunstig intelligens» blir du kanskje skremt og lettet på samme tid. Roboter, maskiner og systemer som gjør oppgaver for oss er noe vi er vant med, men vi har så langt kun opplevd begynnelsen av dette. Det endrer måten vi forbruker på, og vil fortsette å endre våre forbruksmønstre i fremtiden.…
Read more